ВР ухвалила законопроект про запуск роботи Вищого антикорупційного суду

Верховна Рада України ухвалила Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” у зв’язку з прийняттям Закону України “Про Вищий антикорупційний суд”, реєстр. №7441.

За відповідне рішення проголосувало 254 народних депутати.

Проект Закону розроблено на виконання вимог Регламенту Верховної Ради України та Закону України “Про судоустрій і статус суддів” для комплексного несуперечливого врегулювання питань організації та діяльності Вищого антикорупційного суду та гарантій діяльності його суддів.

Народний депутат України, заступник голови комітету правової політики та правосуддя Сергій Алєксєєв у ВР представив два варіанти змін щодо підслідності Антикорупційного суду. Зокрема, передбачаються редакційні зміни, щоб узгодити всі ухвалені норми.

“Суть 168 поправки полягає в тому, що всі справи, які є підслідними НАБУ, передаються до Вищого антикорупційного суду. Якщо вони знаходяться у першій інстанції, – вони передаються у першу інстанцію, в апеляції – передаються в апеляцію”, – зазначив Алєксєєв.

Представник “Самопомочі” Єгор Соболєв підтвердив: “Правка, яка запропонована, дуже проста, – всі справи, які підсудні антикорупційному суду, відправляються в антикорупційний суд з моменту його утворення. Дуже ясне і чітке рішення”.

Крім скасування скандальної поправки, документ передбачає зміни до закону “Про судоустрій і статус суддів” у зв’язку з прийняттям закону про Антикорупційний суд. Як доопрацювали законопроект до другого читання, пояснив заступник голови комітету правової політики та правосуддя Сергій Алєксеєв.

За його словами, з тексту вилучили згадки про ліквідацію територіальних управлінь державної судової адміністрації України. Також вилучили норми про зміни у роботі Громадської ради доброчесності.

“Вилучено положення щодо встановлення можливого притягнення до дисциплінарної відповідальності як судді, голови суду, так заступника голови суду за невиконання рішення Вищої ради правосуддя. Коли голова суду чи його заступник виконують адміністративну функцію, це робота, не пов’язана із вчиненням безпосередньо правосуддя”, – повідомив Алєксеєв.

За його словами, у фінальній редакції законопроекту немає положень про зміни до КПК та ЦПК: “При доопрацюванні документу додали повноваження голови Апеляційної палати ВАКС, відповідно до яких він повідомляє ВККС а також через веб-портал судової влади про вакантні посади суддів”.

“З метою підвищення та якісного покращення процедури проведення спеціальної перевірки, що дасть можливість не розтягувати у часі майбутні конкурси, враховано пропозиції щодо уточнення документів, які підлягають для участі у доборі кандидата на посаду судді, а також уточнення повноваження ВККС. Тобто коли іде конкурс на посаду судді і відбувається спецперевірку, її не треба переривати”, – додав Алексеєв.

ВККС надали право переглядати на своєму засіданні рішення, прийняті палатою чи колегією щодо результатів виконаного учасником іспиту практичного завдання. Алєксєєв назвав це апеляцією: “Якщо кандидат на посаду судді не погоджується із рішенням Вищої кваліфкомісії, він може подавати на пленарне засідання ВККС для перегляду результатів цього рішення”.

Суддям, адвокатам, науковцям, в тому числі суддям Конституційного суду будуть додавати до стажу попередньої професійної діяльності періоди роботи у сфері адвокатської діяльності та науки.

При визначенні суддівської винагороди, якщо суд розміщується у кількох населених пунктах, застосовується регіональний коефіцієнт з погодженням органу, який провів державну реєстрацію такого суду з метою забезпечення єдиного підходу до нарахувань суддівської винагороди та забезпечення принципу рівності суддів.